Målsætning
Målsætningen for Heltidsundervisningens tilbud er at skabe rammerne for et
lærings- og ungdomsfællesskab, der er så trygt og udviklende for den enkelte elev, at så mange som muligt får opfyldt deres drøm om at blive selvforsørgende.
Værdikompas
Et fællestræk for de elever, der optages i Ungdomsskolens Heltidsundervisning er, at de gennem de sidste hårde måneder i Folkeskolen - med fravær og mistrivsel - har mistet troen på, at ”de voksne vil mig” – og ofte med samme følelser af deres klassekammerater.
De starter således op med en grundlæggende selvforståelse af, at de ikke har – eller fortjener - en betydningsfuld plads i fællesskabet og i relationen til lærerne.
Opbygningen af bæredygtige og respektfulde relationer til eleverne er derfor af afgørende betydning for værdien og udbyttet af skolegangen hos os.
Relations opbyggende aktiviteter, samvær og samtaler med de unge med henblik på, at de finder det værdifuldt at vi danner følgeskab med dem, har derfor meget høj prioritet.
Vi prøver at balancere mellem at yde omsorg og støtte til de unge, samtidig med at de oplever tilpas personlige-, sociale- og faglige udfordringer og forventninger ud fra en forståelse af, at:
”De unge altid gør det bedste, de kan, hvis vi skaber mulighederne for det”.
Medinddragelse af eleverne i jagten på at skabe de bedste betingelser for læring, trivsel og udvikling er derfor meget vigtig, hvorfor de unges stemme høres og tages alvorlig.
Mobbepolitik
Haderslev Ungdomsskole skal være et godt sted at være for elever og medarbejdere.
Vores mål er, at Haderslev Ungdomsskole er et levende, udviklende og lærende miljø. Haderslev Ungdomsskole skal være mobbefri, så elevernes energi kan bruges på indlæring og udvikling.
Mobning kan have forskellige former, fx fysisk, psykisk, verbal eller digital, men budskabet er altid det samme. Den eller de, det går ud over, oplever, at de er udstødt fra fællesskabet.
Vi definerer mobning som systematisk udelukkelse af en person fra gruppens fællesskab.
Når der er mobning, er det et udtryk for, at elevernes arbejdsfællesskab i klassen og på Haderslev Ungdomsskole ikke fungerer optimalt. Mobning tvinger alle i klassen til at bruge energi på at undgå mere mobning eller på at fastholde en position ved hjælp af mobning.
Alle voksne er opmærksomme på arbejdsmiljøet i klassen, på gangene og generelt på hele Haderslev Ungdomsskole. Det gode arbejdsmiljø fremmes ved tiltag, der styrker fællesskabet. Eleverne introduceres til Haderslev Ungdomsskoles forventninger og holdninger tildet at gå i skole og være en del af et fællesskab.
Vi forebygger mobning ved:
• At lægge vægt på en udviklende og god tone og adfærd.
• Aktivt at påvirke til fællesskab, så den enkelte elev både får mulighed for at udvikle egne resurser og medvirke til, at andre elever udvikler deres.
• At arbejde for et arbejdsmiljø, der fremmer hjælpsomhed, samarbejde, tolerance og accept, så eleverne ikke alene kan bruge deres egen energi på skolearbejde, men også kan få del i den synergi, der opstår, når arbejdsfællesskabet er frigørende og positivt for den enkelte.
Vi griber ind mod mobning:
• Ved at tilbyde samtale og støtte til den elev, der bliver mobbet.
• Ved at inddrage forældrene til den mobbede elev.
• Ved at være opmærksomme på negativ og udstødende adfærd og ved at stoppe den, når den forekommer.
• Ved at reagere restriktivt på negativ adfærd og tone med samtale med hele klassen og med påtale overfor den enkelte, der mobber.
• Ved at inddrage forældre og skoleledelse, hvis en negativ adfærd fortsætter på trods af samtaler og påtale.
• Ved at indføre sanktioner mod den elev, der mobber. I yderste konsekvens kan eleven blive flyttet fra klassen eller blive bortvist fra Haderslev Ungdomsskole.
Handleplan
Såfremt en medarbejder på Haderslev Ungdomsskole får kendskab til eller modtager oplysning om problemer med det psykiske arbejdsmiljø, udarbejder ledelsen i samarbejde med medarbejdere, forældre og elev en handleplan med konkrete tiltag, der skal medføre, at problemerne effektivt bringes til ophør.
Handleplanen udarbejdes senest 10 arbejdsdage efter Haderslev Ungdomsskole har fået kendskab til problemet. Der iværksættes straks foranstaltninger for at bringe de konstaterede problemer til ophør.
Handleplanen indeholder en eller flere af nedenstående elementer:
Hvis der er mobning eller tegn på mobning, reageres der med tiltagende styrke:
- Udtryk for mobning påtales, når de forekommer: Negativt sprog, nedværdigende og udstødende handlinger mv. Dermed gives et signal til alle elever om, at dette ikke er acceptabelt. Signalet er vigtigt for dem, det går ud over, og for dem, der bærer en negativ adfærd.
Ifald det er mobning (systematisk udelukkelse) eller fortsat negativ adfærd rettet mod forskellige elever (og lærere)
- Eleven indkaldes til en samtale med læreren, hvor det tydeliggøres, at dette er uforeneligt med Haderslev Ungdomsskoles målsætning om et udviklende læringsmiljø. Den eller de elever, det går ud over, indkaldes ligeledes til en samtale, hvor de opfordres til at fortælle om det, hvis det nu ikke standser. Hvis det skønnes relevant, tilbydes de hjælp i form af samtale med lærer eller andre.
Hvis mobningen fortsætter:
- Eleven gives en mundtling advarsel. Advarslen gives til eleven og dennes forældre, som hovedregel i form af en samtale, hvor forældrene indkaldes. Konsultation og orientering til ledelsen. Advarslen skal indeholde konkrete krav til eleven, og der skal aftales en evaluerende samtale, f.eks. efter 14 dage eller en måned.
Hvis mobningen trods advarsel, ikke stopper:
- Hvis det stadig fortsætter, gives en skriftlig advarsel til elev og forældre. Der afholdes en samtale med skolelederen, hvor kravene stilles enkelt op: Enten stopper den negative adfærd, eller eleven flyttes. Der evalueres efter aftale med elev og forældre.
Klageadgang
Forældre kan klage til skolelederen, som har ansvaret for udarbejdelse af handleplanen,
såfremt de mener, at Haderslev Ungdomsskole ikke har levet op til sin forpligtigelse om at sikre eleverne et godt arbejdsmiljø.
Klagen skal gives skriftligt, og den skal være begrundet.
Skolens ledelse vil i samarbejde med bestyrelsen vurdere, om der er grundlag for at give klagen helt eller delvist medhold.