Om os / Naturskolen

Naturskolen

Naturskolen har eksisteret i Haderslev Kommune siden 1988.

I 2012 blev Naturskolen tilknyttet Haderslev Ungdomsskole – fortsat drevet i et samarbejde med Naturstyrelsen.

Fokus er primært rettet mod kommunens folkeskoleklasser og daginstitutioner.

Herudover er der afholdt en række offentlige ture i naturstyrelsesregi, samt fag/aktiviteter - udbudt som en del af ungdomsskolens fritidstilbud.

Aktiviteterne udspringer ofte ud fra ønsker fra Daginstitutionen eller Skolen i forbindelse med emner og temaer med henblik på at støtte børnenes/elevernes udvikling og læring samt naturoplevelser.

Eksempelvis:

Dyrehaven ved Nørskovgård Naturskole – dyr og insekter, blomster og blade, Kystformidling ved Årøsund, Kulturformidling ved Stendysserne i Vedsted, Den nære natur omkring Lagoniskolen, Rovfugletur til

Slivsøen, Fisketur, Mad over bål, Besøg på Perleholm ved Stursbøl Plantage og meget mere.

Naturskolens primære mål er at give børnene og eleverne spændende, erfaringsskabende og lærerige oplevelser i og med naturen, som understøtter undervisningen i skolen og det daglige arbejde i Daginstitutionerne. Sanse, opleve, erfare og lære er udgangspunktet.

Naturskolen i daginstitutionen

Udover at lave ture for de enkelte daginstitutioner er det vigtigt at støtte op omkring institutioner, der mangler hjælp til selv at bruge den nære natur som et oplevelses- og læringsrum. Dette kan ske gennem kurser for den enkelte pædagog eller for en hel personalegruppe. Naturskolens medarbejdere kan også i forhold til daginstitutionerne møde op i den enkelte institutions nærområde for at lave naturskole.

Naturskolen er der, hvor der er børn, som skal ud i naturen.

Ofte giver det god mening at flytte naturskolen i stedet for, at børnene skal bruge en time i en bus. ”Naturskole i institutionernes nærområde” kan også inspirere den enkelte institution til, at de selv bruge de nære naturområder oftere og i højere grad bruger naturen som et læringsrum.

Faciliteter

Nørskovgård:

Med Nørskovgårds beliggenhed midt i tunneldalen ved Dyrehaven og Pamhule skov – er

der mange ture, som kan afholdes her set i forhold til alle målgrupper. Naturskolen har rigtig fine undervisningslokaler og i sammenhæng med Naturstyrelsens faciliteter kan der her laves aktiviteter og ture for store hold.

Tingvejen 2 i Vojens:

Et vigtigt udgangspunkt for mange af Naturskolens ture er Tingvejen 2, som er en central for opbevaring af meget pladskrævende grej. Tingvejen 2 kan også bruges til en række aktiviteter i forhold til de forskellige målgrupper, som Skolehave, Fra jord til bord, Miljø og Klima, genbrug m.m.

Perleholm:

Naturskolen beliggende ved Stursbøl plantage. Stedet ejes af Naturstyrelsen Vadehavet – men en aftale mellem Vejen Kommune, Naturstyrelsen og Haderslev kommune gør, at institutioner i Haderslev kommune kan bruge stedet hver anden uge i skoleåret. Stedet byder på fine faciliteter med halvtage, shelters og bålhytte. Selve naturskolen har køkken, toiletter samlingsrum samt plads til grej.

Haderslev Kommunes Naturskole – aktiviteter i 2024

Naturskolens formål er at støtte op omkring undervisningen i kommunes skoler, med ”hands on –aktiviteter i naturen”. Der er oftest tale om at besøget i naturskolen tilrettelægges imellem Daginstitutionen/klassens lærere og Naturskolen, ud fra et inde-ude -inde princip.

Klassens/Daginstitutionen forbereder turen til Naturskolen inden besøget – dagen i Naturskolen afholdes – turen i Naturskolen efterbehandles i Daginstitutionen eller i klassens videre undervisning i dagene/ugerne efter besøget.

På naturskolens hjemmeside er der beskrevet ca. 30 forskellige ture, der kan vælge imellem – men der sker tit det, at lærerne/pædagogerne har specielle ønsker i forhold til indholdet.

Følgende er blot et eksempel på, hvordan samarbejdet mellem skolen og Naturskolen kan være:

- Et lærerteam har valgt at arbejde med kronhjorten med skolens 3. klasser i forskellige fag, med udgangspunkt i faglig læsning i dansk

- Der aftales et besøg i Naturskolen, hvor vi skal ud i skoven og finde Dyrehavens gruppe af kronhjorte, for at tage billeder af dyrene med Naturskolens megazoomkameraer

- Eleverne får gennemgået krondyrenes årscyklus

- Lærerne får alle billederne med hjem - sådan at eleverne kan skrive tekster til dem og udstille deres billeder på skolens fællesområder.

Forespørgsel på booking i Naturskolen

Beskriv i "Besked" hvilken tur I ønsker, se gerne kataloget for inspiration.
Når du har sendt din forespørgsel, vil du modtage svar fra vores Naturskoleleder. Først når du modtager en bekræftelse fra ham, kan du betragte din booking som accepteret.

(0/1.024)

Sikkerhedspørgsmål
Barnet sad på halvandenmandssengen, men pigen talte højt ved siden af kvinden.

* felter er obligatoriske.

Senest opdateret 25.04.2024 14:33 af RUDOL